LIBROS

Por mares nunca de antes navegados

Vinte anos despois, Queipo anova un Ártico 2.0 artellado coma unha jam-session de free jazz arredor dunha teima fundamental do autor arredor do mar e dos océanos xeados

Por mares nunca de antes navegados abc

POR MANOLO DO RÍO

Emulando as proezas do bardo lusitano, xa van alá 20 anos desque un daquela descoñecido Xavier Queipo arrombaba o Premio da Crítica Española cun orixinal Ártico e outros mares . Consolidada unha tradición de escrita fecunda nas mans deste autor, a reedición do volume ... ven a cubrir un oco: o das dificultades de atopar exemplares desta obra. Nas propias verbas de Queipo que fan de limiar desta nova singladura: «O libro, pois, foise abrindo camiño non sen certas dificultades, mais a edición orixinal ficou obsoleta, e polo que eu sei difícil de atopar».

É que a renovación non só ten que ver con cuestións de tipografía, corrección ortográfica e de erros varios, senón que afecta ao contido mesmo da obra, que engade cinco relatos novos, converxentes en asuntos e perspectivas cos antigos, e mais un interesante ensaio titulado «Historia dunha navegación persoal», sobre a escasamente consolidada tradición de novela marítima galega.

Ártico 2.0 artéllase coma unha jam-session de free jazz arredor dunha teima fundamental do autor arredor do mar e dos océanos xeados; unha teima á que non resulta allea a súa (de)formación profesional de biólogo e percorredor das augas árticas en varias viaxes e expedicións persoais. De todas estas experiencias (e non só das persoais, senón tamén das ensoñacións literarias baixo a sombra tutelar de Borges e Jack London, de Conrad e de Francisco Coloane, de Saxo o Gramático ás lendas do pobo säämi) acaba abrollando unha presada de textos de diferente signo: relatos breves, pezas pseudo-biográficas con forma de diario, reflexións literarias, estampas marítimas e diversas...

Dende esta perspectiva, quizaves a maior crítica que se lle podería facer ao libro de Queipo é que por veces crea a sensación dun caixón de xastre, onde todo vale, e onde máis do que dunha obra pechada e acabada, temos unha serie de retallos interesantes arredor dunha serie de topoi comúns de mar e navegación. Ou se queremos (como desenrola o limiar da primeira edición, «Enxurrada»), temos un rescate literario de impresións, lembranzas e textos, que rima metafóricamente cunha enxurrada real que asolagou a súa casa padronesa e puxo a remollo textos, cartas mariñas, cunhas e criaturas en formol... «Anos de traballo, de pura vocación xuntacadáveres, de investigacións nos museos e nas bibliotecas, nos fondos mariños, nas estepas xeadas de Groenlandia, nas vilas próximas dos fiordes do norte (Tromso, Kirkenes, Hammerfest, Vardo...), nas Spitzbergen, no Jan Mayen, nas illas dos Osos e da Esperanza, de Santa Kilda, Rockall, Shetland, Faröes e Orkney, de visitas ao PINRO de Murmansk ao meu amigo o científico soviético Victor Tretyak. Todo. Todo perdido». Dalgunha maneira, este libro enceta os fragmentos de memorias, de gustos, de obsesións persoais nunha colecta de gusto eliotián: These fragments have I shored against my ruins .

Compre, nembargantes, subliñar a orixinalidade e a frescura do proxecto, e moito máis tendo en conta a data de publicación do primeiro Ártico e o seu carácter de obra novel, marcando a ruta que posteriormente percorrería Queipo con obras coma O paso do noroeste ou Papaventos , ou o recentísimo Premio Xerais do ano que remata por Extramunde , «unha novela de aventuras onde unha pleiade de personaxes alucinadas embarcan nunha viaxe a bordo dunha nave de tolos que ao final constitúe a personaxe central da novela».

Crea Queipo neste Ártico reformateado un universo persoal e seductor de mares xeados e non xeados en cinco partes, como os movementos dunha sinfonía: a primeira céntrase no Ártico e en certas criaturas mitolóxicas e quase-fictivas que poboan as súas augas; na segunda desprázase a Outros mares ; na terceira recala nos bancos tan coñecidos polos pesqueiros galegos, da Terranova ; prosegue cos pes algo mais enxoitos en Terra adentro , para rematar teóricamente cun A xeito de epílogo: algunhas reflexións sobre literatura e mar. E reflexionando sobre as razóns estructurais que xustifican a ausencia da tradición marítima no sistema literario galego, non deixa Queipo (de xeito moi metareferencial e posmoderno) de negar as ausencias e de artellar, xunto co modelo manuelantonián, unha conquista temática, xenérica e espacial para as nosas letras, que nas súas páxinas nos leva a percorrer, coma nos Lusíadas , por mares nunca de antes navegados.

Artículo solo para suscriptores

Accede sin límites al mejor periodismo

Tres meses 1 Al mes Sin permanencia Suscribirme ahora
Opción recomendada Un año al 50% Ahorra 60€ Descuento anual Suscribirme ahora

Ver comentarios