Hazte premium Hazte premium

Cultura

Cinema Jove programa un cicle dedicat a l’etapa juvenil de Brian de Palma

La retrospectiva inclou títols com «Carrie» o «Vestida para matar» i pren el relleu de la que se li dedicà al jove David Lynch en l’anterior edició

ABC

Contemplar un Robert de Niro quasi imberbe en una cinta independent rodada el 1968, ‘Greetings’, és només un dels grans atractius del cicle ‘El jove Brian De Palma’, que forma part del programa de la 33 edició de Cinema Jove , certamen organitzat per l’Institut Valencià de Cultura i que se celebra a València del 22 al 29 de juny . Esta retrospectiva aborda la producció del cineasta nord-americà fins als 40 anys, moltíssim abans de rodar ‘Los intocables de Eliot Ness’ o ‘Misión: imposible’.

El cicle inclou una pel·lícula inèdita , els primeros éxitos comercials y de crítica del director i, en conjunt, una selecció de pel·lícules que ens mostren la seua evolució des del cinema més experimental de finals dels seixanta fins a la barreja de suspens, erotisme i terror que el caracteritzà en els setanta. D'esta forma, Brian De Palma succeeix a David Lynch en esta secció de Cinema Jove en què, com cada any, s’aborda l’etapa juvenil d’un cineasta consagrat.

‘Carrie’ o ‘Vestida para matar’ són alguns dels títols més coneguts dins d’un cicle que consta de huit pel·lícules, es projectará íntegrament al Centre del Carme i tindrà un colofó molt especial: el documental ‘De Palma’, grabat durant deu anys i en el qual el propi director analitza una carrera extensa que abarca quasi sis dècades.

Pel·lícula inèdita i musical de culte

Els inicis de Brian De Palma ens endinsen en el terreny del cinema experimental més arriscat. És el cas de ‘Greetings’ (1968), on assistim a la segona incursió en la gran pantalla de un jovenívol (i desconegut) Robert de Niro, integrant del disgavellat trio protagonista d’esta cinta clarament independent. És també el cas de ‘Murder à la mod’ (1968), pel·lícula inèdita que constitueix una autèntica raresa y mostra els llenguatjes narratius explorats pel director en els seus inicis, molt alunyats del cinema de gènere de tall clássic que va conrear més tard.

Altra de les curiositats del cicle és la particular revisió dels mites del fantasma de l’ópera i Faust que realitzà el director el 1974 i que es van convertir en ‘El fantasma del paraíso’, una mena d’òpera rock satírica que s’endinsa en el terreny del kitsch i que, per a molts, està emparentat amb el musical de culte potser més famos de la història, el ‘Rocky Horror Picture Show’.

En aquell moment, Brian De Palma ja començava a ser un director conegut gràcies a un llargmetratge anterior, ‘Hermanas’ (1973), clarament inspirat en el mestre Hitchcock i que també podrem gaudir en la 33 edición del Festival Internacional de Cinema de València - Cinema Jove. Esta pel·lícula va suposar el primer éxit tant de crítica com de públic de Brian de Palma i, també, un impuls important en la carrera de la actriu protagonista, la canadenca Margot Kidder, que ha faltat fa poc i tot el món recorda pel seu paper de Lois Lane, la nóvia de Superman, en la famosa saga cinematogràfica dels huitanta.

El següent títol del director, en la mateixa línia del ‘thriller’, va ser ‘Fascinación’ (1976), que ja va obtindre una nominació als Oscar.

L’éxit descomunal de ‘Carrie’

Avançada la dècada dels setanta, Brian De Palma dugué al cinema, per primera vegada en la història, una novel·la de Stephen King, la qual cosa esdevingué la incursió definitiva del director en el cinema de terror, gènere que fins aquell moment havia vorejat. El resultat, ‘Carrie’ (1976), va ser un autèntic terratrèmol a nivell internacional, un éxit de taquilla i, de nou, una catapulta per a l’actriu protagonista del film, la jove Sissy Spacek . A partir d’ací, la carrera de Brian de Palma, que només tenia 36 anys, ja comença a ser la d’un nom definitivament reconegut en la indústria cinematogràfica.

També estan inclosos en el cicle de la present edició de Cinema Jove títols posteriors com ‘La Furia’ (1978), protagonitzada per Kirk Douglas i John Cassavetes, i un altre dels llargmetratges més celebrats en la trajectòria del director nord-americà, la inquietant i sensual ‘Vestida para matar’ (1980), un ‘thriller’ que retorna la filmografia de De Palma al terreny del suspens més hitchcokià i que compta amb la memorable interpretació de Michael Caine en el paper de l’ambigu doctor Robert Elliott.

Esta funcionalidad es sólo para suscriptores

Suscribete
Comentarios
0
Comparte esta noticia por correo electrónico

*Campos obligatorios

Algunos campos contienen errores

Tu mensaje se ha enviado con éxito

Reporta un error en esta noticia

*Campos obligatorios

Algunos campos contienen errores

Tu mensaje se ha enviado con éxito

Muchas gracias por tu participación