Exposicions

La veu del carrer s'escolta al Centre del Carme

L'exposició es planteja com una obra col·lectiva on hibridar el treball d'artistes i poetes entorn del que ocorre al carrer

Imatge d'una de les exposicions
Imatge d'una de les exposicions - ABC

La mostra «Notificacions», que acull el Centre del Carme fins al pròxim 3 de setembre, es planteja com una obra col·lectiva on hibridar el treball d'artistes i poetes entorn d'una idea: com mirar el que ocorre hui als carrers, manifestacions, mobilitzacions ciutadanes, missatges en la via pública.

El 15 de febrer de 2012, a València, els jóvens de l'institut Luis Vives van eixir al carrer per a protestar contra els retalls en Educació, ho van fer només amb llibres i quaderns en les seues mans. La flama que van encendre aquells estudiants de Secundària va arribar a calar en la comunitat estudiantil de la ciutat com ara «@Primaveravlc» per a ser reprimida amb zel i molts colps.

A partir de la informació que la gent va penjar en Internet sobre aquelles protestes, el comissari Isaías Griñolo va muntar una carta en format vídeo amb què va invitar Enrique Falcón, Teresa Lanceta, Inmaculada Salinas i Pedro G. Romero perquè des dels seus treballs artístics reflexionaren sobre els carrers, les mobilitzacions i tota la resta, a fi de manifestar amb les seues obres la necessitat de donar veu al carrer.

El director del Consorci de Museus explica que «esta exposició recull la filosofia del nou Centre del Carme i del seu nou model de gestió a través de les convocatòries, que obrin les institucions culturals a tots els públics, escoltes les seues inquietuds i els conviden a participar en igualtat de condicions».

Els quatre artistes participants en l'exposició han invitat, al seu torn, diversos col·lectius a participar en la mostra, des dels alumnes de Teresa Lanceta, i d'Inmaculada Salinas fins a les trobades de Voces del Extremo d'Enrique Falcón o les reflexions de Pedro G. Romero, centenars de persones han manifestat a través de 'Notificacions' les seues preocupacions pel món que els envolta.

«Amb 'Notificacions', el Centre del Carme més que un centre d'art s'ha convertit en un vehicle per a l'expressió social, un espai on invitem el visitant a fluir a través d'esta i de les manifestacions artístiques en què estem treballant», ha explicat Pérez Pont.

La resposta d'Enrique Falcón a la invitació d'Isaías Griñolo s'ha pogut veure al llarg d'uns quants mesos en l'entorn del Centre del Carme en forma d'assemblea en què s'ha invitat a participar tant poetes com la gent del carrer.

Enrique Falcón, des dels anys 90, esmenta les pràctiques literàries del conflicte. En aquesta ocasió, ha plantejat recollir les restes i els materials de treball d'una trobada poètica nascuda de l'escolta i de la concepció del poema com ara una 'notificació', a la manera «d'un informe sobre el món en una comunitat d'hòmens i dones disposats a transformar-lo».

En aquesta trobada es van escoltar les trames col·lectives de tres barris d'aquesta ciutat (el Carme, Cabanyal i Benimaclet). En l'assemblea local de Voces del Extremo Valencia han participat: Félix Menkar, Javier GM, Patricia Olascoaga, Begonya Pozo, David Trashumante, Pilar Moreno, Jesús Ge, Arturo Borra, Enrique Martín Corrales, Mateo Cedrik, Ysa Cruz, Eddie J. Bermúdez i Enrique Falcón.

Teresa Lanceta ve amb invitats amb els quals es troba setmanalment en un antic hospital gòtic reconvertit en Escola Massana Centre d'Art i Disseny (Universitat Autònoma de Barcelona), un lloc d'intercanvi de coneixements. Ens ofereixen 'resistències' fetes amb humor, amb ironia o mostrant una sentida contradicció. Els invitats són: Jordi Antich Sanz, Raúl Cañadas Torres, Martí de la Malla Castillo, Addil Driouech El Marabet, Berta Esteve i Marcó, María Freire Montané, Jon García-Orad Asencor, Vitor Grilo Da Silva, Leily Khabiri Cabanillas, Neus Martínez Farran, Alicia Ortiz Miguel, Elisabet Robinson Orgillés, Eloi Rodríguez Romeu, Judit Saavedra Giraldo, Alba Sánchez Motellón, Marina Sayol Ramos i Anna Solé Tremoleda.

Inmaculada Salinas ha treballat durant dos mesos en Factoria creativa, el taller municipal de fotografia de San José de La Rinconada (Sevilla), amb persones que s'han involucrat en un procés de treball col·lectiu, prenent com a punt de partida les oblidades queixes del seu poble per a, jugant amb aquestes, fotografiar-les i fer-les falleres. En aquest treball han participat: Remedios Fernández Castellano, Dolores Parra Fernández, Mercedes Maya Rodríguez, Raúl Moreno Méndez, María Carmen Adame Salmerón, María Jesús Guerrero Guerra, Felipe José Cárdenas Aragón, Silvia Rivas Ramírez, Fernando García Tortosa, María José Cáceres Velázquez, Eugenio López Olivero, Rosa María Gil Cruces, Jorge Aranda Gálvez, Laura Membrives Prado, Jaime Zamudio Villalón i Belleda López Montero.

Pedro G. Romero va revisar el seu propi treball, especialment operacions realitzades a la ciutat de València: enigmàtics telegrames poètics, enviaments que l'autor va anomenar "paquets-bomba" l'any 1998 (en realitat, una ala de tudó incinerat, que va enviar, entre altres, a Juan Cotino o a Consuelo Ciscar), o un recorregut pels carrers de la ciutat en temps de Falles, que li va permetre, en el marc del laboratori Traïció/Tradició/Traducció realitzat en BBAA de València en 1997, organitzar el seu imaginari mitjançant associacions delirants de matriu rousseliana. Molts d'aquests treballs, amb la reflexió antropològica de les cultures del foc com a camp d'actuació, preparaven el que després seria l''Archivo F.X.', del que també es mostren alguns exemples valencians.

Els treballs dels quatre artistes s'han plantejat com a treballs col·laboratius que prenen forma i es completen al Centre del Carme amb la visita del públic que el convida a involucrar-se a participar del projecte.

Toda la actualidad en portada

comentarios